Skrattar du?
Tre av fyra ST-läsare tycker att Giffarnas affischkampanj antingen är
läcker eller rolig. En affischkampanj med glimten i ögat säger
de som anser sig kunna förstå reklam och reklamens budskap. Och då talar
de om en kampanj oblygt upplöjd från patriarkatets mörkaste mylla
och som har våld som ett bärande inslag.
Patrik Eriksson-Ohlsson som djävulen, Kalle Ståhl som Stålmannen,
Andreas Hermansson som Herminator, Mattias Nylund som James Bond och nu Fredric
Lundqvist som direkt plockad ur filmen Jägarna. Dessa unga mäns nypåtagna
roller säger mycket om det mentala klimat som råder i vår region.
Genom Affischkampanjen synliggörs våra tillkortakommanden och de otäcka
frågorna ”varför gör vi så här?” och ”varför är
vi så här?” väcks. Vissa
vill på frågorna svara; för att vi har glimten i ögat.
Men i vår norrländska iver att imitera det som sker och utspelas söder
om Dalälven lyser en annan verklighet igenom. Försöken att bli
som ”de andra” och hänga på den annonstrend som funnits
mellan klubbarna i huvudstaden ter sig patetisk. Hur hårt vi än försöker,
undgår vi inte att göra misstag. Våra ansträngningar är
på intet sätt övertygande och vårt beteende lämnar
ett klumpigt, tafatt, och löjligt intryck.
Nu är inte allt av ondo. Kampanjen för trots allt något gott
med sig. Affischerna med fotbollsspelare utrustade med vapen blir till en karikatyr
av vårt eget beteende och de tvingar oss därigenom att undra vad den äkta
varan egentligen är för något. Andreas Hermansson som Herminator
har en anstrykning av satirisk parodi och vi hanterar det plumpa i kampanjen
genom att skratta åt den, välja att se den med glimten i ögat.
Men det finns en god portion av bitterhet i våra skratt och leenden; fruktan
kamouflerad till munterhet. Genom affischerna visas våra omedvetna vanor
och bruk upp för oss i en slags skrattspegel. Och det goda med kampanjen är
att vi tvingas att betrakta de norrländska sederna och bruken ironiskt för
att slutligen komma att kritiskt distansera oss till våra egna liv och
allt det omgärdande tröga.
Det goda med affischerna är sålunda att en av fyra håller sig
för skratt.
En av fyra har kommit så långt att de, istället för att
se all inskränkthet med en glimt i ögat, uppfattar det trötta
och tårögda i att fortsätta presentera och tolka Norrland efter
mentala scheman skapade av grova förenklingar och fördomar. Det
goda är att en av fyra vill se något annat, något som inte har
sitt ursprung i testosteron tunga testiklar.
Det av ondo är att denna fjärdedel fortsätter att lysa med sin
frånvaro på IP och på läktaren gapar stora hål.
Marvel